Algemene voorwaarden
Vos Paramedisch Adviesbureau van Annelies Vos is een eenmanszaak gevestigd in Ederveen, Marktplein 6 6744 WJ (Marktgebouw) en in Stroe, Blauwgras 4 3776 NC. Een cliënt is iedere natuurlijke persoon die met Vos Paramedisch Adviesbureau een behandelovereenkomst aangaat.
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten gesloten tussen de Natuurgeneeskundig therapeut en cliënt.
Natuurgeneeskundig therapeut zal de behandeling naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. De verbintenis betreft een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting.
Client zorgt ervoor dat alle gegevens, die van belang kunnen zijn voor een goede uitvoering van de behandeling, tijdig aan de natuurgeneeskundig therapeut worden medegedeeld.
Natuurgeneeskundig therapeut is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat deze is uitgegaan van door de cliënt verstrekte en/of onvolledige gegevens.
Client volgt vrijwillig de gekozen behandeling en deelname is voor eigen risico van de client. Natuurgeneeskundig therapeut sluit elke aansprakelijkheid uit ter zake van schade, letsel of ziekte voortvloeiend uit of in verband met het volgen van de behandeling.
Client is zelf verantwoordelijk voor zijn voedings- en gezondheidssituatie. Indien de client twijfelt of een bepaald voorschrift en/of advies goed voor hem is, dan dient client advies in te winnen bij diens eigen arts. Het opvolgen van de adviezen dient nimmer te worden gezien als vervanging voor het raadplegen van de eigen arts.
Kennelijke fouten of vergissingen op de website, in e-mailberichten, offertes en overeenkomsten van de natuurgeneeskundig therapeut binden natuurgeneeskundig therapeut niet.
Natuurgeneeskundig therapeut is bevoegd om de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd; dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
Indien tijdens de uitvoering van de behandeling blijkt dat het noodzakelijk is om de therapie te wijzigen of aan te vullen zullen natuurgeneeskundig therapeut en cliënt in onderling overleg de behandeling aanpassen.
Natuurgeneeskundig therapeut heeft geheimhoudingsplicht van alle vertrouwelijke informatie die in het kader van de behandeling of van een andere bron is verkregen. De medische gegevens van cliënt vallen hier in ieder geval onder. De (medische) gegevens van cliënt worden zorgvuldig bewaard gedurende de behandeling en tot 20 jaar na het laatste bezoek i.v.m. de eisen die aan de praktijkinrichting worden gesteld. Daarna zullen die gegevens op een veilige manier worden vernietigd.
Indien cliënt niet tevreden is of klachten heeft over de behandeling of verrichte werkzaamheden, dient dit binnen 30 dagen schriftelijk te worden gemeld aan natuurgeneeskundig therapeut. Natuurgeneeskundig therapeut doet wat in haar vermogen ligt om tot een wederzijdse oplossing te komen. Als beide partijen er niet uit komen, kan cliënt de klacht via de Klacht & Tuchtrecht kenbaar maken (KB1909.2567).
Client dient mijn factuur middels een transactie (overboeking, pinbetaling of contant) binnen 7 dagen na factuurdatum te voldoen op de vermelde bankrekening. Bij te late betaling zal, na herinnering, de vordering uit handen worden gegeven aan een incassobureau. De cliënt is aansprakelijk voor alle kosten die daarmee gepaard gaan.
Een afspraak dient minimaal 48 uur van tevoren worden verzet of geannuleerd. Indien een afspraak niet op tijd wordt verzet of geannuleerd worden de kosten voor het consult in rekening gebracht.
Als BATC-therapeut heb ik beloofd te handelen naar de BATC-beroepscode. Een BATC-therapeut:
1. Heeft als doel om mensen te helpen bij heling en het verlichten van lijden
2. Streeft ernaar om cliënt zo efficiënt, veilig en zacht mogelijk te helpen bij hun hulpvraag.
3. Waarborgt de veiligheid van de cliënt in alle opzichten, dus ook door veiligheidsvoorschriften in onze
praktijkruimte na te leven.
4. Hanteert geheimhoudingsplicht en bewaakt de privacy van de cliënt in woord en geschrift.
5. Streef ernaar haar competenties op een zo hoog mogelijk peil te brengen en te houden, en volgt regelmatige
bijscholingen. Neemt deel aan intervisie en ook aan supervisie.
6. Handelt uitsluitend met toestemming van de cliënt of diens wettige vertegenwoordiger en gebruikt daarvoor de
behandelovereenkomst.
7. Discrimineert niet op grond van geslacht, leeftijd, religie en levensovertuiging, nationaliteit, ras, seksuele
gerichtheid, handicap of chronische ziekte, politieke overtuiging of burgerlijke staat.
8. Hanteert redelijke tarieven.
9. Werkt integer, transparant en ethisch. De communicatie naar de cliënt is duidelijk en informatief.
De cliënt krijgt voldoende tijd om hierop te reflecteren en te reageren.
10. Is zich bewust van eventuele eigen beperkingen. Het belang van de cliënt staat altijd centraal.
Bij onvoldoende resultaat of het vermoeden van klachten die buiten haar competentie vallen verwijst
ze de cliënt door naar een (huis)arts en/of andere hulpverlener. Gegevens van de cliënt worden alleen met
schriftelijke toestemming van de cliënt overgedragen.
11. Informeert naar de verwachtingen van de cliënt en geeft aan wat ze zelf als hulpverlener van je cliënt verwacht. 12. Past alleen handelingen toe waarvoor voldoende opleiding is genoten.
13. Stelt geen medische diagnoses.
14. Gaat respectvol om met andere hulpverleners wanneer deze betrokken zijn bij de behandeling van de cliënt en
verleent medewerking indien gevraagd.
15. Is respectvol naar de disciplines van andere hulpverleners en erkent hun waarde.
16. Gaat respectvol om met organisaties zoals zorgverzekeraars, gemeenten, beroepsorganisaties en koepels.
17. Toont respect voor de leraren die haar hebben opgeleid.
18. Gaat respectvol om met collega-therapeuten.
19. Realiseert zich dat ze haar positie van hulpverlener nimmer mag misbruiken met de invloed die ze heeft en dat
ze altijd het zelfbeschikkingsrecht en de eigen regie van de cliënt respecteert.
20. Waakt er voor dat er geen afhankelijkheid ontstaat tussen haar en de client. Bewaart een gezonde afstand.
Als deze afstand niet kan worden gehandhaafd dan maakt ze dit bespreekbaar en stelt ze de client voor om
de behandelingen te laten overnemen door een collega.
21. Knoopt nimmer een seksuele relatie aan met haar client tijdens en vlak na een professionele relatie met
de client.
22. Aanraking van de cliënt gebeurt altijd respectvol, met oog voor de grenzen van de cliënt, uitsluitend met
instemming van de client en een duidelijk functionele bedoeling.
23. Geeft het van te voren aan als ze het nodig acht je cliënt aan te raken bij de behandeling, bijvoorbeeld in geval
van een voetreflexbehandeling.
24. Indien de cliënt na instemming aangeeft dat hij/zij zich toch niet prettig of veilig voelt bij aanrakingen, dan
worden deze onmiddellijk gestaakt.
25. Geeft geen ruimte voor ongewenst contact en/of grensoverschrijdend gedrag. De behandeling zal dan
worden verbroken.
De behandelovereenkomst vormt de basis van de Complementaire behandeling. Bij de eerste afspraak wordt deze opgesteld en omvat het akkoord tussen therapeut en cliënt over de uit te voeren handelingen, om aan de hulpvraag te voldoen. De rechten, plichten en betalingsvoorwaarden zijn eveneens integraal onderdeel van de overeenkomst.